Rekrutacja (Zdjęcie w tle na Facebooka)3.png

 


PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

  1. IM. ŚWIĘTEGO STANISŁAWA KOSTKI

W NOWEJ WSI SZLACHECKIEJ

 

 

Zadania programu

  1. Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej
    i regionalnej.
  2. Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
  3. Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.
  4. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.
  5. Edukacja proekologiczna.

 

Sposób realizacji celów programu

 

Zadania programu

Spodziewane efekty

Metody realizacji

Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej.

·         poznanie przez uczniów symboli narodowych,

·         poznawanie przez uczniów najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich,

·         poznawanie sylwetek słynnych Polaków, patrona szkoły

·         uczestnictwo w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym (np. Dzień Patrona Szkoły),

·         prowadzenie kroniki szkolnej,

·         pogadanki w czasie godziny wychowawczej

Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa
i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.

·         znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły,

·         znajomość zasad bezpieczeństwa pożarowego,

·         wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się
w czasie lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły i ze szkoły,

·         uczenie prawidłowych zachowań
w razie np. pożaru, wypadku, kradzieży,

·         zapoznanie dzieci z właściwym zachowaniem na wypadek alarmu

·         przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową,

·         prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego,

·         spotkania z policjantami,

·         spotkania ze strażakami,

·         spotkania z ratownikami medycznymi

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu

·         rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych
i społecznych,

·         kształtowanie krytycznego myślenia i konstruktywnego podejmowania decyzji,

·         kształtowanie umiejętności życiowych, samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

·         kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie,

·         zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała,

·         stosowanie zasad zdrowego stylu życia, odżywiania,

·         wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy
i zachowania higieny psychicznej,

·         ukazywanie szkodliwości palenia papierosów, spożywania alkoholu, stosowania środków psychoaktywnych dla rozwoju psychofizycznego człowieka,

·         kształcenie umiejętności krytycznego wyboru informacji medialnych, zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, internetu, gier komputerowych,

·         zapoznanie z optymalnym rozkładem posiłków w ciągu doby,

·         przedstawienie wpływu niektórych pokarmów na zdrowie człowieka,

·         poznanie zasad zdrowego odżywiania się i ich wpływu na zdrowie i kondycję fizyczną,

·         poznanie procedur postępowania
w przypadku podejrzenia użycia środków psychoaktywnych

·         lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną,

·         pogadanki na godzinach wychowawczych,

·         programy profilaktyczne, m. in. „Trzymaj formę”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Bieg po zdrowie”,

·         organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym,

·         konkursy i działania dotyczące zdrowego stylu życia,

·         organizowanie kół zainteresowań,

·         lekcje wychowania fizycznego i zajęcia szkolnego koła sportowego,

·         organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych,

·         spotkania z pedagogiem,

·         spotkania z pielęgniarką,

·         projekcja filmów na temat profilaktyki uzależnień

·         cykl spotkań „absolwent z pasją”,

·         warsztaty i spektakle profilaktyczne

Kształtowanie postaw prospołecznych, nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.

·         wdrażanie do poszanowania odmienności innych w sferze, poglądów, upodobań i zainteresowań, wyglądu zewnętrznego, sytuacji materialnej itd.,

·         uczenie wrażliwości na potrzeby innych, przyswajanie sobie podstawowych zasady tolerancji,

·         organizowanie pomocy koleżeńskiej,

·         eliminowanie ściągania, wyręczania się innymi, wykorzystywania innych,

·         poznanie elementarnych norm współżycia społecznego w grupie rówieśniczej

·         kontakty z rodzicami,

·         spektakle profilaktyczne,

·         pogadanki,

·         dyskusje,

·         działania z zakresu wolontariatu, m. in. Gwiazdka dla zwierzaka, Góra grosza, Wyślij pączka do Afryki

Edukacja proekologiczna.

·         umiejętność obserwowania przyrody,

·         uświadomienie odpowiedzialności za środowisko,

·         poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym

·         wycieczki po okolicy, do parku, lasu, spotkania z leśniczym, dokarmianie ptaków i zwierząt,

·         udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi

 

Szkoła Podstawowa im. Świętego Stanisława Kostki w Nowej Wsi Szlacheckiej prowadzi działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną z zakresu promocji zdrowia oraz wspomagania dziecka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i aksjologicznej.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów
i nauczycieli.

 

Współpraca z rodzicami jest realizowana poprzez:

  1. Indywidualne  i zbiorowe spotkania nauczycieli z rodzicami zgodnie z harmonogramem pracy Szkoły i według potrzeb.
  2. Zapoznanie rodziców z:
  • zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i Szkole,
  • przepisami dotyczącymi zasad oceniania klasyfikowania i promowania uczniów,
  • organizacją opieki psychologiczno-pedagogicznej, harmonogramem zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez Szkołę.
  1. Pedagogizację rodziców realizowaną wspólnie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, lekarzem, pielęgniarką, GOPS, policją, parafią mającą na celu poszerzenie wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych.
  2. Udział rodziców w podejmowaniu decyzji istotnych dla pracy profilaktyczno – wychowawczej  Szkoły.

Rodzice:

  • towarzyszą i wspierają dziecko w jego rozwoju i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa,
  • wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
  • aktywnie uczestniczą w życiu Szkoły i w organizowanych warsztatach dla rodziców,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad bezpiecznym korzystaniem z internetu),
  • zapewniają dziecku warunki do wszechstronnego prawidłowego rozwoju.

Wychowawcy i nauczyciele:

  • starają się poznać sytuację rodzinną i osobistą ucznia,
  • opracowują i realizują szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
  • prowadzą dokumentację nauczania,
  • doskonalą umiejętności w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami,
  • wzmacniają kompetencje wychowawcze uczestnicząc w wewnątrz- i zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego,
  • doskonalą kompetencje w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych oraz profilaktyki stosowania takich środków,
  • wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się,
  • dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptację ucznia w klasie,
  • wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • informują rodziców o ofercie i formach pomocy psychologiczno-‑pedagogicznej, w tym również specjalistycznej,
  • informują uczniów, wychowanków i rodziców o konsekwencjach prawnych związanych
    z używaniem środków psychoaktywnych i procedurach w przypadku podejrzenia używania środków psychoaktywnych,
  • integrują oddział,
  • wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków,
  • oceniają zachowania uczniów,
  • promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
  • inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły
    i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji,
  • współpracują z dyrektorem szkoły,
  • współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi,
  • udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
  • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
  • informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach,
  • inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu,
  • reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań,
  • wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  • dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia,
  • współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą,
  • proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią,
  • realizując zadania określone w niniejszym programie stosują aktywne metody pracy.

Uczniowie:

  • współorganizują imprezy i akcje szkolne,
  • znają normy zachowania obowiązujące członków społeczności szkolnej i przestrzegają ich,
  • akceptują innych uczniów i szanują ich prawa,
  • współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności,
  • świadomie kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni,
  • mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej.

Ewaluacja programu

Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji
i ocenie. Informacje na temat działania programu i jego efektów pochodzą od uczniów, rodziców
i nauczycieli oraz  służą doskonaleniu pracy i pomocy w opracowaniu kolejnej wersji programu.

Sposoby i środki ewaluacji:

  • obserwacja i analiza zachowań uczniów,
  • diagnoza obejmująca zagrożenia wynikające z używania środków zastępczych, substancji psychotropowych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
  • obserwacja postępów w nauce,
  • frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
  • udział w konkursach.

Narzędzia ewaluacji:

  • obserwacja,
  • rozmowa, wywiad diagnostyczny,
  • ankieta,
  • analiza szkolnej dokumentacji.

 

Historia Szkoły Podstawowej im. Świętego Stanisława Kostki  w Nowej Wsi Szlacheckiej

Pierwsze wzmianki o istnieniu nauczania w Nowej Wsi Szlacheckiej sięgają roku 1820 i dotyczą nauki w domach prywatnych, wynajmowanych przez Rząd Krakowski. Pierwszymi nauczycielami byli: p. Ludwikowski (1820-1824),
p. Foltyński (1824-1831), p. Krupiński (1831-1838).

W 1849 r. mieszkańcy Kaszowa i Nowej Wsi Szlacheckiej wspólnie wybudowali drewnianą szkołę i odtąd aż do 1875 roku dzieci uczęszczały do Kaszowa.

Od 1876 r. gmina Nowa Wieś Szlachecka stosując się do rozporządzenia władz szkolnych wybudowała na gruncie gminnym swoją murowaną szkołę,
w której „W imię Boże 2 lutego Roku Pańskiego 1877” rozpoczęto nauczanie. Pierwszym nauczycielem i kierownikiem został Piotr Michalik. Szkoła posiadała dwie sale lekcyjne i mieszkanie dla nauczyciela. W drugiej połowie lutego przybyły do szkoły  pierwsze pomoce naukowe i pierwsze podręczniki w liczbie 8 sztuk.
W październiku 1877 roku wybudowano przy szkole stodołę, stajnię drewnianą i piwnicę murowaną. Szkoła dotąd filialna została podniesiona do rzędu szkół etatowych. Na owalnej pieczęci szkoły z tego okresu widnieje napis „Szkoła Etatowa w Nowej Wsi Szlacheckiej”.

W 1886 r. wprowadzono do nauczania kobiece roboty ręczne, a do szkoły sprowadzono pierwsze pozycje z literatury pięknej, wśród nich 4 tomy poezji Adama Mickiewicza. W lipcu 1885 r. ogrodzono budynki szkoły , a w 1907 r. przeprowadzono gruntowny remont szkoły.

Od 1912 roku realizowano plan nauki 4-klasowej, a od 1920 r. zaczął obowiązywać program 7-letniej szkoły powszechnej (5-klasowej). Nauka w czasie
I wojny światowej odbywała się okresowo, o ile pozwalały na to warunki.
Z kart kroniki dowiadujemy się, że „w 1920 r. dzieci uczą już trzy nauczycielki
i kierownik szkoły. Klasy są liczne, do szkoły uczęszcza ok. 150 uczniów. Jest bardzo wysoka drugoroczność ponad 50% w niektórych latach”.

Po I wojnie pojawiła się myśl o budowie szkoły, czego udało się dokonać
w 1926 roku. Od roku szkolnego 1927/28 oficjalnie założono bibliotekę szkolną
i rozpoczęto prenumeratę czasopism „Płomyk” i „Płomyczek”. W 1928/29 powołano Szkolną Kasę Oszczędnościową, zaś w 1934 r. Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody. Na przełomie roku 1931/32 szkoła brała udział w przeprowadzeniu spisu ludności - Nowa Wieś Szlachecka liczyła wówczas 1097 mieszkańców.

W roku 1935 szkołę odwiedził książę Adam Stefan Sapieha – arcybiskup krakowski. W maju 1935 r. cała szkoła udała się na pogrzeb na Wawel i oddała hołd wielkiemu Polakowi Pierwszemu Marszałkowi Polski – Józefowi Piłsudskiemu.

W czerwcu 1937 r. szkoła otrzymała z Rozgłośni Krakowskiej pierwszy we wsi aparat radiowy, z którego korzystali nie tylko uczniowie, ale także ludność całej wsi. W roku szkolnym 1937/38 założono organizację uczniowską – odpowiednik obecnego Samorządu Szkolnego, powstał również sklepik uczniowski.

Dnia 16 czerwca 1937 r. dzieci szkolne brały udział w sypaniu Kopca Piłsudskiego.

W czasie II wojny światowej, jak podają kroniki, nauka w szkole odbywała się, choć prowadził ją nauczyciel o obco brzmiącym nazwisku. Naukę czytania prowadził także ks. Andrzej Paryś w zakrystii i w domach prywatnych. Nie było podręczników, gdyż dyrektor wszystkie prace naukowe i podręczniki oddał do Urzędu Gminy, a jedynym źródłem wiedzy był miesięcznik „Ster”. Budynek szkolny zajmowany był również okresowo na cele wojskowe.

Dnia 1 kwietnia 1945 r. przybył do szkoły nowy dyrektor J. Myszkowski, który zajął się remontem i zaopatrzeniem w podręczniki i pomoce naukowe.
W 1949 r. rozpoczął się nowy etap w historii szkoły: wprowadzono język rosyjski
i zaczęto upolityczniać nauczycieli.

Od 1951 r. funkcjonował w szkole Polski Czerwony Krzyż. Zakupiono apteczkę na użytek dzieci i mieszkańców. Realizowany był program szkoły
7-letniej. W roku 1951/52 uczniowie ostatniej klasy zdawali egzamin ukończenia szkoły podstawowej.

Od roku 1952 dyrektorem szkoły został Jan Stachnik, który podjął się remontu szkoły, z uwagi na jej fatalny stan. Udało się to dopiero jesienią 1953 r, chociaż prace zostały przerwane i od 20 X nauka dzieci odbywała się w izbach wynajętych na wsi (pomieszczeniach w starych, pustych domach). Dopiero
w grudniu 1953r. prace były kontynuowane i nauka wróciła do szkoły.

W 1956 r. chwilowo, a od 1958 r. całkowicie wyprowadzono ze szkoły religię, równocześnie usunięto krzyże z sal szkolnych.

W 1958 r. przy elektryfikacji wsi doprowadzono na koszt Komitetu Rodzicielskiego prąd do budynku szkoły. Od września 1960 po raz pierwszy
w szkole działała drużyna harcerska. W grudniu po raz pierwszy zostały przebadane dzieci szkolne przez lekarza i dentystę. W 1970 r. zakupiono telewizor czarnobiały i pierwszy we wsi magnetofon.

W roku 1972 władze myślały o likwidacji 8-klasowej szkoły, w zamian chciały wprowadzić jedynie naukę klas I-IV i ogniska przedszkolnego. Wskutek sprzeciwu mieszkańców nie zostało to wprowadzone w życie. W r. 1977 dyrektor Jan Stachnik chciał nadać nowe imię szkole, ale wobec sprzeciwu mieszkańców, którzy chcieli, aby patronem pozostał dalej Święty Stanisław Kostka, nie doszło do obchodów 100-lecia szkoły.

W 1978 r. nowym dyrektorem szkoły został Jan Stawiski, za czasów którego podejmowane były próby remontu szkoły. Tę działalność kontynuował nowy dyrektor - od roku 1988 r. mgr Elżbieta Woźny.

Od 1 stycznia 1995 r. finansowanie szkoły przejęła gmina, co poprawiło znacznie warunki finansowe szkoły. W 1996 r. w wyniku generalnego remontu dawna łazienka w mieszkaniu służbowym została przerobiona na ubikacje szkolne z umywalkami i ciepłą wodą. Do tej pory toalety mieściły się na podwórku.

Z dniem 1.09.2001 roku dyrektorem szkoły została mgr Barbara Wierzbowska. Był to czas reformy oświatowej, w wyniku której zostały utworzone gimnazja, a szkoła stała się 6-klasową placówką. W tym czasie dokonano wielu remontów samego budynku i ogrodzenia przy wsparciu rodziców i środowiska lokalnego. W  styczniu 2005  roku w czasie obrad Rady Gminy została zgłoszona propozycja likwidacji szkoły, ale pomysł upadł i szkoła pozostała.

W roku szkolnym 2017/2018 nowym dyrektorem została pani
mgr Lucyna Socha – Siejka. Jest to czas przemian w oświacie, ponieważ została wprowadzona szkoła ośmioklasowa. Po raz pierwszy od 18 lat w szkole uczy się klasa VII…

NAUCZYCIELE W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. ŚWIĘTEGO STANISŁAWA KOSTKI W NOWEJ WSI SZLACHECKIEJ

 

 Lucyna Socha- Siejka

 DYREKTOR SZKOŁY, PEDAGOG SZKOLNY

 Mirosława Białkowska

 MATEMATYKA, REWALIDACJA, PEDAGOG SPECJALNY 

 Anna Biel 

 BIOLOGIA 

 Lucyna Borówko

 EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA, PLASTYKA, MUZYKA 

 Anna Chodacka 

 WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE

 Teresa Ciągło 

 HISTORIA, WOS

 Agata Gołębiewska

 JĘZYK POLSKI 

 Joanna Gruca

 JĘZYK NIEMIECKI, TECHNIKA, INFORMATYKA
 Bronisława Hajduga

 EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA, BIBLIOTEKA

 Izabela Klimas 

 WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE

 Kamila Kulak-Adams

 JĘZYK ANGIELSKI
 Elżbieta Majcherkiewicz

 FIZYKA, CHEMIA, MATEMATYKA 

 Krzysztof Rajski 

 HISTORIA, PRZYRODA 

 Ewelina Ryś

 LOGOPEDA

 Sara Sołtysik - Filińska 

 PSYCHOLOG 

 Janusz Sroka

 EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
 ks. Włodzimierz Szatanik 

 RELIGIA 

 Dorota Ślósarz 

 WYCHOWANIE FIZYCZNE, GEOGRAFIA

 Klaudia Wciślak 

 EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

 Justyna Weltrowska

 WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE

 Katarzyna Zabagło 

 TERAPIA PEDAGOGICZNA 

 

  1. Kiedy wchodzisz na naszą stronę, na dysku Twojego komputera mogą być zapisywane tzw. ciasteczka (ang. cookies), czyli niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez nasz serwer albo serwer Google.
  2. Z naszego serwera wysyłamy pliki ciasteczek wyjątkowo. Służą one zapamiętaniu preferowanego wyglądu stron, ustawionego przez użytkowników, np. rozmiaru czcionki, odnotowaniu faktu głosowania w prowadzonych ankietach. Korzystamy również z ciasteczek służących dopasowaniu wyświetlanych reklam do zainteresowań odwiedzających witryny.
  3. Zapisywanych na Twoim komputerze informacji wysyłanych z naszego serwera nigdzie nie gromadzimy i w żaden sposób nie przetwarzamy.
  4. Oprócz ciasteczek wysyłanych z naszego serwera za pośrednictwem naszych witryn wysyłane są cookies firmy Google, które służą dopasowaniu reklam wyświetlanych w modułach Google do Twoich zainteresowań.
  5. W każdym momencie możesz wyłączyć możliwość zapisywania wszystkich lub niektórych ciasteczek poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.
  6. Jeżeli zdecydujesz się na odrzucenie wszystkich ciasteczek, nie będzie możliwe korzystanie z niektórych treści treści i usług udostępnianych na naszej stronie. Wyłączenie ciasteczek nie powoduje natomiast braku możliwości przeglądania naszej witryny.

Jak wyłączyć ciasteczka

Jeśli korzystasz z urządzenia przenośnego (telefon, smartfon, tablet), zapoznaj się z opcjami dotyczącymi ochrony prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta Twojego urządzenia.

Sobota 03 maja 2025

Licznik odwiedzin

15839413
Twój IP: 18.118.32.116
2025-05-03 14:03

Kontakt

Szkoła Podstawowa im. Świętego Stanisława Kostki
ul. Szkolna 2
32-060 Nowa Wieś Szlachecka
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
Sekretariat
poniedziałek - piątek 7.00 - 15.00
tel. 12 270 79 67

 

Społeczność

Początek strony